Een dagdienst als VPK in opleiding
Het is 05:15, de wekker gaat en ik kom m’n bed uit. Toilet, wassen, aankleden, ontbijten, lunch klaarmaken, tandenpoetsen en de deur uit. Rond 06:00 stap ik in de bus richting Amsterdam en pak m’n vaktijdschrift Nursing om onderweg te lezen, de dag is begonnen.
Een uur later loop ik OLVG locatie Oost in, ontsmet mijn handen en ga eerst naar de kelder om een schoon pak (zo noemen wij ons uniform) op te halen. Vervolgens met de trap naar de verpleegafdeling longgeneeskunde op de 8ste verdieping en kleed mij om in onze kleedruimte.
Rustig loop ik de afdeling op -de patiënten liggen tenslotte nog te slapen- en kijk op het afdelingsbord voor welke patiënten ik vandaag moet zorgen en welke gediplomeerde verpleegkundige (VPK) vandaag de studenten begeleid.
Voordat ik daadwerkelijk naar de patiënten toe ga, moet ik me eerst inlezen in hun dossiers. Ik moet tenslotte wel van mijn patiënten weten waarvoor ze bij ons zijn, de voorgeschiedenis, wat het beleid (behandelplan) is, of ze voor onderzoek zoals röntgenfoto of CT-scan moeten, openstaande taken etc.
Even kort met mijn begeleider checken of zij bijzonderheden zag die ik heb gemist, bespreken wat mijn leerdoelen voor vandaag zijn en dan pak ik mijn COWS (Computer On WheelS) en de bakjes met medicatie voor mijn patiënten en ga naar ze toe.
Het eerste deel van de ochtend bestaat uit het doen van controles, het geven van medicatie en inventariseren welke hulp eventueel nodig is bij het wassen en aankleden.
Om 08:30 is de dagstart. Tijdens dit overlegmoment benoemt elke VPK welke patiënten met ontslag gaan, of ze voor onderzoeken moeten en of er extra hulp nodig is bij het wassen en aankleden. Hierna worden de secretaresse, fysiotherapeut en apotheek gevraagd of zij bijzonderheden hebben. Als laatste volgen algemene mededelingen van de dagoudste en van de teamleider van de afdeling.
Hierna ga ik verder met de patiëntenzorg, als eerste het wassen en aankleden. Mijn patiënten hadden beiden aangegeven slecht te hebben geslapen en dat ze na het ontbijt eerst nog even wilden tukken. Ze zijn beide zelfstandig wat betreft wassen en aankleden, dus ik leg alvast zachtjes handoeken en washanden voor ze klaar.
Aangezien ik nu even niet iets voor mijn patiënten hoef te doen en mijn collega’s geen hulp nodig hebben, verdiep ik me in het ziektebeeld van één van mijn patiënten. Mijn begeleider had een vraag meegegeven waar ik nu het antwoord op zoek.
Terwijl ik daarmee bezig ben word ik door de arts gebeld voor visite. Tijdens de artsenvisite bespreek je hoe het nu gaat met de patiënt, kan je vragen stellen, aangeven naar welke informatie de patiënt vraagt en geeft de arts aan wat er eventueel gaat wijzigen in het beleid.
De rest van de ochtend was vandaag gevuld met bloedsuiker prikken, contact leggen met eerste contactpersoon voor een gesprek over de volgende bestemming van een patiënt, terugkoppelen aan mijn begeleider, een start maken met het schrijven van mijn rapportages, een patiënt van een collega van het toilet helpen, omdat zij zelf vast stond in een isolatiekamer en om 12 uur nog een ronde controles doen en medicatie geven.
Na de lunch (12:15 – 12:45) eerst een terugkoppel moment met mijn begeleider om de taken voor de middag na te lopen en dan door naar mijn een patiënt om een Covid PCR-test af te nemen. De patiënt gaat namelijk naar een hospice en met de aanvraag voor een plaats moet een recente uitslag worden meegestuurd. Bij mijn andere patiënt geef ik door waar we straks gaan zitten voor een familiegesprek dat om 14:15 in de planning staat.
Voor die tijd moet ik nog inventariseren of ik nog vragen voor de artsen heb, want om 14:00 hebben we een “twee-uurs-rondje” waarin de artsen nog beleidswijzigingen naar aanleiding van hun supervisie kunnen doorgeven en je zelf nog korte vragen kunt stellen.
Ik heb nog even tijd om nog wat meer verdieping te doen en dan gaan we door met het twee-uurs-rondje en dan het familiegesprek. In dit geval was het familiegesprek bedoeld om voordat de patiënt met ontslag gaat nog een keer goed op een rij te zetten wat er gedurende de opname allemaal is gebeurd en wat het verdere plan is.
Ook is er dan ruim de tijd voor de patiënt om vragen te stellen.
Het gesprek liep een beetje uit, waardoor ik pas om 15:00 mijn rapportages kon afmaken. Normaal gesproken zorg je dat je voor die tijd klaar bent, want dan komt de avonddienst binnen en zij moeten zich dan inlezen en daar hoort natuurlijk ook bij wat er overdag is gebeurd.
Ik schrijf vlot, maar wel zorgvuldig, mijn rapportages af en loop dan naar degene van de avonddienst die voor mijn patiënten gaat zorgen om de bijzonderheden van de dag over te dragen.
Hierna evalueer ik de dag met mijn begeleider en schrijven we op wat goed ging en wat nog verbeterpunten zijn. Dit zijn waardevolle reflectiemomenten die je goed inzicht geven in je voortgang in je leerproces.
Voordat ik naar huis ga schrijf ik nog een verslag van het familiegesprek, zodat de collega’s op de hoogte zijn van wat er is besproken en afgesproken met de patiënt. Ik zeg mijn patiënten gedag en uiteindelijk loop ik rond 16:20 de afdeling af.
Omkleden, trap weer af, pak richting wasserette en met de tram en de bus naar huis, waar ik rond half 6 enthousiast begroet wordt door onze twee poezen.
Alles bij elkaar een vrij rustige dienst met veel tijd om me te verdiepen in de ziektebeelden van de patiënten. Dat het wel eens anders kan lopen beschrijf ik in mijn volgende blog. Die gaat over een patiënt die in de ochtend ineens flink achteruit gaat….
Druk leven, leuk geschreven en je haalt je energie uit iets betekenen voor een ander. Groetjes ditmaal uit Curaçao ipv Egypte. Tot ooit en succes met studeren!